Jdi na obsah Jdi na menu

Netoč heftem - stiskni páčku!

20130730130157-25819_jpgresize_200x80__type_jpg_.jpg

Typický pohyb pravého zápěstí, kterým žádáme motor aby poslal víc síly na zadní kolo, už máme tak hluboko pod kůží, že si lze jen těžko představit nějakou zásadní inovaci. Francouzská firma Inoveli si ale myslí něco jiného a snaží se předvědčit svět, že ideálním nástrojem moci je její vynález - plynová páčka.

Partička z vývojářské společnosti Inoveli přitom evidentně ví o čem mluví - už dvacet let se zabývají vším, co souvisí s ergonomií lidské ruky, od joysticků přes ruční nářadí a zbraně až po ovladače a handheldy k počítačovým hrám. Zkušenosti má i s motosportem, i když zatím jenom s automobilovým, jako dodavatel mechanických i elektronických ovládacích prvků do vozů WRC.
Teď Francouzi zkouší prosadit svoje myšlenky i ve světě, kde vládnou řídítka. Po čtyřech letech intenzivního vývoje a testování firma představila revoluční páčku plynu, která se dá použít na motorku, skútra, čtyřkolku nebo třeba vodní skútr. Pravda, u quadů, sněžných a vodních skútrů nejsou páčky žádnou novinkou, ale systém od Inoveli je mnohem propracovanější.

20130730131747-accelerateurconcept_en_jpg_resize_470x480__type_jpg_.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protože se páčka ovládá pravým palcem, její tvar je přizpůsoben pohybovým možnostem této části ruky. Díky tomu jezdci stačí k ovládání plynu jenom první článek palce (ten s nehtem), zatímco druhý článek může svírat heft stále stejnou silou. Výsledky výzkumů provedených firmou Inoveli ukazují na to, že tradiční plynová rukojeť takový konstantní úchop neumožňuje, a páčka tím pádem prý dodá řízení lepší cit. Při jízdě v terénu nehrozí, že jezdec nechtěně přidá plyn na každé větší nerovnosti, a ruka by se zároveň neměla tak snadno unavit, jako při klasickém kroucení plynem, což ocení hlavně závodníci.

 

20130730131746-10_jpg_resize_470x386__type_jpg_.jpg

 

Celý systém se skládá z pevného heftu a mechanismu ukrytého do krabičky, a dá se namontovat na řídítka průměru 22 - 26 mm. V základní podobě má být kompatibilní s většinou koncovek používaných na plynovém lanku, a pro ty ostatní Inoveli nabízí redukci.

 

20130730131747-inovelieclate_en_jpg_resize_470x254__type_jpg_.jpg

 

Díky tomu, že přenos pohybu palce na plynové lanko probíhá přes ozubené soukolí, lze si nastavit délku kroku plynové páčky. Nejkratší chod má pouhých 22 milimetrů, zlatý střed pak 36 a nejdelší krok měří 44 mm. Volba "převodu" pak kromě délky kroku páčky ovlivní také její odpor. Jak je vidět na ilustracích, systém počítá i s různými délkami lanka, vyčnívajícího z bovdenu. Výrobce udává rozpětí 15 až 80 mm.

 

20130730131747-reglagecable01_en_jpg_resize_470x254__type_jpg_.jpg

 

I když plastový mechanismus vypadá dost titěrně, je dimenzovaný na použití v náročných podmínkách terénních závodů. Kola z tvrzeného plastu jsou uložená v samomazacích ložiscích, a samotná páčka údajně snese zatížení odpovídající váze 100 kilogramů. Odolnost systému Inoveli i způsob montáže si můžete prohlédnout na propagačním videu. Přesvědčí vás, abyste zapoměli na otáčení heftem?

motorkari.cz/a/4gx

 

Převzato: Copyright © 2001-2013 Motorkáři.cz

www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/netoc-heftem-stiskni-packu-25819.html

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář